ندای البرز
چهارشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۴ - - ساعت ۲۲:۰۳ 2016 Dec 05
سرخط خبرها :

  • کد مطلب : 7582
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
  •   
    در گفتگو با مدیر آموزش و پرورش شهرستان البرز مطرح شد:
    مدیر آموزش و پرورش شهرستان البرز گفت: انقلابی در مدارس نزدیک به محل سکونت دانش آموزان شکل گرفت که به موجب آن، از 14 واحد سال گذشته به 59 واحد اوقات فراغت در سال جاری ارتقاء پیدا کردیم.
    photo_2015-08-28_11-03-50

    پایگاه خبری،تحلیلی ندای البرز، نقش شگفت انگیز آموزش و پرورش در زندگی انسان و شکوفایی استعدادها و ارزش های والای انسانی بر هیچکس پوشیده نیست. آموزش و پرورش نه تنها می تواند در رشداخلاقی، رفتاری و حتی جسمانی افراد مؤثر باشد، بلکه وسیله ای در جهت رفع نیازهای حقیقی و مصالح اجتماعی به شمار می آید یعنی نقش آموزش و پرورش نه تنها در عینیت بخشیدن به زندگی مادی و معنوی فرد متوقف و محدود نمی شود بلکه تمام شؤون اجتماعی او را در بر می گیردو عامل رشد و تحول اساسی جامعه می گردد.

    در گذشته با فرارسیدن فصل تابستان، مدارس نیز از کار تعلیم و تربیت فارغ شده و به نوعی در حالت استراحت بسر می بردند؛ اما در سالهای اخیر استفاده از پتانسیل های موجود در این نهاد به عنوان مهم ترین و تاثیرگذارترین پل ارتباطی با خانواده و دانش آموزان برای نقش آفرینی در موضوع غنی سازی اوقات مورد توجه قرار گرفته است.

    البته دستگاه های مختلفی در کشور وظیفه برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان را برعهده دارند که وزارت آموزش و پرورش از جمله این دستگاه ها و نهادها است.

    لذا با توجه به اهمیّت موضوع اوقات فراغت و فصل ثبت نام دانش آموزان در مدارس، پایگاه خبری،تحلیلی ندای البرز برآن شد تا در گفتگویی صمیمی با مهدی رشوند نجفی مدیرت آموزش و پرورش شهرستان البرز، از اقدامات این اداره در بحث اوقات فراغت اطلاع پیدا کرده و در این فرصت، به مسائلی نظیرثبت دانش آموزان، کیفی سازی آموزش، هوشمند سازی مدارس و دیگر موارد بپردازد که این مصاحبه در ادامه تقدیم خوانندگان عزیز می‌شود.

     

    ندای البرز: نگرش شما به عنوان مدیر آموزش و پرورش شهرستان البرز به موضوع اوقات فراغت چگونه است؟

    رشوند: تلاش بنده بر این بوده تا به صورت جدّی به موضوع سبک زندگی وارد شویم و معتقدم که همه تمدن ها محصول اوقات فراغت هستند و باید در صورت تأمین اعتبار، بجای گروه های آموزشی، ستاد بهبود روشهاس زندگی را در آموزش و پرورش تشکیل داد.

    همچنین معتقدم که کار معلمی را باید از اجبار، کلاس و سنت خارج نموده و در محیطی صمیمی و دوستانه با دانش آموز ارتباط برقرار کرد تا بتوان در طول سال تحصیلی از آرامش حاصله برای افزایش کیفیّت آموزش استفاده کرد.

    اوقات فراغت محصول فرهنگ شخصی و فرهنگ شخصیّت اجتماعی است ، یعنی هم شخص و هم اجتماع باید فرهنگ و آمادگی لازم را داشته باشند که شهرستان البرز از هر دو شاخصه فرهنگ شخصی و اجتماعی بهرمند بوده و دارای ظرفیت های بالایی است.

    البته از آنجایی که معتقدم طبیعت مانند آغوش مادرآرامش بخش است و آثار تاریخی نیز به انسانها هویّت شخصیتی می بخشد ؛ موضوع طبیعت گردی و بازدید از آثار و ابنیه تاریخی را نیز در برنامه های تابستانی خود قرار دادیم تا در نهایت دانش آموزان از مدرسه لذت برده و بتوانیم فرهنگ مدرسه را به فضایی عاطفی و احساسی تبدیل کنیم.

    ندای البرز: نحوه تدوین و اجرای برنامه های آموزش و پرورش در موضوع اوقات فراغت چگونه بوده است؟

    رشوند: برنامه ریزی های ما برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در بخش های اردویی، تاریخی، تخصصی، مهارتی، کلاسهای تقویتی، جبرانی، ، دینی، ورزشی و هنری بوده است.

    باید بکویم که با تلاش مجدانه مجموعه آموزش و پرورش، انقلابی در مدارس نزدیک به محل سکونت دانش آموزان شکل گرفت که به موجب آن، از ۱۴ واحد سال گذشته به ۵۹ واحد اوقات فراغت در سال جاری ارتقاء پیدا کردیم که این تعداد بجز کانون های فرهنگی و ورزشی موجود است.

    همچنین با مشارکت نهادهایی مانند هلال احمر، تبلیغات اسلامی و بسیج ، برنامه های مختلفی در قالب آموزش های امداد و نجات، حضور مبلغین در مدارس، اردوهای طرح هجرت و ولایت انجام شد که مورد استقبال فرماندار، شوراها و شهرداران شهرستان البرز واقع گردید.

    کانونهای فرهنگی و هنری امام خمینی(ره)زیباشهر و شهید مطهری الوند نیز با تدوین و اجرای برنامه های متنوع تخصصی ، نقش مهمی در غنی سازی و اوقات فراغت آینده سازان این مرز و بوم داشته اند و ما توانستیم با تلاش مجموعه آموزش و پرورش شهرستان، ۸هزار نفر را در موضوع غنی سازی اوقات فراغت تحت پوشش قرار دهیم که این تعداد، دو برابر سهمیه مربوطه به آموزش و پرورش بوده است.

    لازم به اشاره است که این برنامه ها در ۳ سطح کیفی خوب، متوسط و عالی برگزار شدند که در نهایت با انتقادات اندک موجود، رضایت خانواده ها را نیز در بر داشت؛ به صورتی که با استقبال بسیار مردم درمناطق مختلف شهرستان بویژه مدارس ناحیه شهری مهرگان مواجه شد.

    ندای البرز: آیا در برنامه های اوقات فراغت، به موضوع نقش خانواده ها در آموزش پرداخته شده است؟

    رشوند: امروزه گرفتاریهای کاری و فضا های مجازی ابزار ایجاد فاصله در میان والدین و فرزندان بوده و مانع الگوبرداری فرزندان از پدر و مادر خود شده اند که این موضوع کار مدرسه را بسیار مشکل خواهد کرد.

    باید توجه داشت که پایه های تربیتی فرزند در خانواده تشکیل می شود و به نوعی فرزندان جلوه تربیتی خانواده هستند که در موضوع اوقات فراغت، با برگزاری ۵ نشست عمومی به ایجاد ارتباط بین دانش آموزو اولیاء نیز توجه شد.

    ندای البرز: آیا این کلاس ها خروجی و نتیجه مطلوبی داشته است؟

    رشوند: در موضوع تولید فکرو نتیجه این کلاسها، خروجی سالن های ورزشی ما قهرمانانی است که در رشته های ورزشی خوش درخشیده اند و در زمینه های فرهنگی و هنری نیز در مدارس و کانونها، آثار کارآموزان و هنرجویان به نمایش گذاشته شده و برخی از دانش آموزان به دنبال فروش آثار خود هستند ؛ حتی هنرستان حنانه نیزبا تکیه بر کار آموزان و هنرجویان خود، برای طرحی و دوخت لباس های مدارس اعلام آمادگی کرده است.

    ندای البرز: در خصوص پروژه مهر و نحوه اجرای آن درمدارس توضیح بفرمایید؟

    رشوند: پروژه مهر یک فرهنگ است، از این روی که بتوانیم با تکیه بر دانش، تجربه و مهارت های خود، از منابع مالی، سرمایه ایی و انسانی خود برای آغاز سال تحصیلی استفاده بهینه کنیم که این طرح شامل ساماندهی نیروی انسانی، بررسی و تأمین کمبود ها، تعمیر و تجهیز مدارس و اجرای طرح های هجرت است و تلاش دارد تا در فصل تابستان، فضای خشک و بی روح مدرسه را به فضای فرهنکی، عاطفی و دوست داشتنی تبدیل کند.

    ندای البرز: بر اساس اصل سی ام قانون اساسی، دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد؛ اما شاهد هستیم که در هنگام ثبت نام دانش آموزان از آنان با عناوین مختلفی هزینه دریافت می شود؟ آیا این هزینه ها قانونی است؟

    رشوند: مقام معظم رهبری فرمودند که آموزش و پرورش بدون مشارکت مردم قابل اداره نیست و مشکلات بسیاری از جمله کمبود سرانه ها در مدارس وجود دارد که اگر مردم در اداره امور مدارس همکاری نداشته باشند نمی توانیم کیفیّت بخشی آموزشی را به نتیجه برسانیم.

    البته مردم نیزانتظار دارند تا کیفیّت آموزش در مدارس بالا رفته و قابل رقابت با دیگر نقاط کشور و حتی جهان باشد که امروزه این موضوع، با مشارکت مردم در قالب انجمن اولیاء و مربیان، بدون اجبار و مطابق شرع و قانون، مبالغی از اولیاء دریافت می شود که این مبالغ در اموری همچون ارتقاء کیفیّت آموزش، امور تربیتی، سبک زندگی، مهارت های هنری، کلاس های ارتقاء معدل، کنکور و فوق برنامه هزینه می شود که در این خصوص مشارکت مردم شهرستان البرز نیز قابل توجه بوده است.

    همچنین مدارس هیئت امنایی با رعایت سلسله مراتبی همچون درخواست مدرسه، تایید اداره و شورای آموزش و پرورش، تأیید و ابلاغ اداره کل آموزش و پرورش ایجاد شده اند که این مدارس کاملا با مشارکت مردم اداره می شوند.

    ایجاد این مدارس نتایج بسیار مطلوبی را در پی داشته است، به صورتی که تشکیل آنها موجب آشکار شدن درآمد های پنهان، هزینه کردن درآمدهای پنهان برای مصارف آموزشی، تربیتی و فوق برنامه و عدم خرج کرد آنها برای اموراتی همچون آب و برق مدرسه، جلوگیری از پنهان کاری های خلاف قاعده و قانون، کیفیّت بخشی آموزشی، امکان نظارت بهتر و دقیق تر و نیز جلب رضایت مردم شده است.

    البته همه مدارس جوار واحد های هیئت امنایی نیز برای رفع تبعیض، ملزم به ثبت نام دانش آموزان هستند و برابر تفاهم نامه ایی که با کمیته امداد منعقد شده است، از دانش آموزان تحت پوشش این نهاد هیچگونه هزینه ایی بابت ثبت نام دریافت نمی شود.

    در اینجا باید اشاره کنم که از مدارس هیئت امنایی در شهر های الوند، زیباشهر و بیدستان استقبال خوبی صورت گرفت و در شهر شریفیّه نیز این استقبال قابل توجه بوده است.

    البته با توجه به وضعیّت معیشتی مردم، مدارس نقاطی همچون جنوب شهر الوند غیر هیئت امنایی هستند، اما استقبال مدارس هیئت امنایی نسبت به مدارس دولتی بیشتر بوده است.

    همچنین در صورتی که کیفیّت آموزشی، فرهنگی و علمی لازم در بررسی های ستادی حاصل نشود؛ مجوز هیئت امنایی مدارس لغو خواهد شد و در اینجا باید عرض کنم که اگر بتوانیم خدمات مطلوب آموزشی و فرهنگی را به مردم و فرزندان آنان عرضه کنیم، مردم نیز از ما حمایت خواهند کرد.

    رشوند1

    ندای البرز: نحوه اعلام و رسیدگی به شکایات مربوط به ثبت نام دانش آموزان چگونه است؟

    رشوند: کمیته برنامه ریزی آموزش وپرورش در طول سال گذشته، بصورت هفته ایی تشکیل جلسه داده است که این امر موجب شده تا توزیع جنسی و سنی ثبت نام دانش آموزان رضایت بخش باشد .

    البته مردم می توانند مشکلات و شکایات خود را به وسیله سامانه شکایات، تلفن اداره، مراجعه حضوری به دفتر مدیریت و ستاد ثبت نام آموزش و پرورش شهرستان که ارزیابی عملکرد نیز از اعضای آن هست در میان بگذارند که با عنایت خداوند متعال و تعامل سازنده مردم شریف شهرستان البرز، تاکنون بجز مراجعات حضوری برای راهنمایی، جابجایی و رفع مشکل؛ حتی یک مورد شاکی خصوصی و ناراضی وجود نداشته است.

    ندای البرز: ظرفیّت و وضعیّت ثبت نام دانش آموزان در مدارس شهرستان البرز را چگونه ارزیابی می کنید؟

    رشوند: پیش بینی کرده ایم که ۴۵هزار و ۵۰۰ دانش آموز را در تمامی مقاطع تحصیلی ثبت نام کنیم که از این تعداد، بیش از ۳هزار نفر در مقطع پیش دبستانی،۲۲هزارو۵۰۰ نفر در مقطع ابتدایی، ۸هزارو ۲۵۰ نفر در مقطع متوسطه اول، ۳هزار نفر در مقطع متوسطه دوم و ۱هزارو ۶۰۰ نفر در هنرستان های کاردانش ثبت نام کرده اند که در مجموع بیش از ۴۳ هزار و ۱۲۰ نفر در مدارس شهرستان البرز ثبت نام شده اند.

    البته مشکلات موجود در آموزش و پرورش شهرستان بسیار است، اما توزیع متوازن ثبت نام ، شرط معدل بالا برای اخذ رشته های نظری، عدم انباشت ثبت نام در یک رشته، توزیع ثبت نام در رشته های فنی، هنرستانی، کار و دانش و نظارت و کنترل بر اجرای آن در سطح شهرستان صورت گرفته که نتایج مطلوب آن را می توان در سالهای آینده مشاهده کرد.

    پایان بخش اول گفتگو

    در بخش دوم این گفتگو، مدیریت آموزش و پرورش شهرستان البرز به سؤالاتی در خصوص بازگشایی مدارس، ارتقاء کیفیّت آموزش با شیوه های نوین آموزشی، خدمات رفاهی معلمان وموضوع برگزاری بعضی همایشات پاسخ خواهند گفت.

    انتهای پیام

     

    

    خبرنامه ندای البرز



    جذب خبرنگار تبلیغات در ندای البرز تبلیغات در ندای البرز تبلیغات در ندای البرز پایگاه خبری،تحلیلی صبح قزوین src="http://static-cdn.anetwork.ir/showad/pub.js">